W swojej książce Tadeusz Kałużny SCJ opisuje ważne etapy drogi prowadzącej do pełnej jedności, o którą Kościół nie ustaje prosić Ducha Świętego. Wzorem doświadczonego przewodnika Autor bierze za rękę czytelnika i prowadzi go po dialogach z prawosławnymi, chrześcijanami asyryjskimi, chrześcijanami orientalnymi, luteranami, metodystami, anglikanami, reformowanymi, zielonoświątkowcami, uczniami Chrystusa, ewangelikalnymi, baptystami, mennonitami oraz ze starokatolikami. Każdego z partnerów rozmów traktuje równie poważnie i z równym znawstwem. Nikogo nie pomija i nie pozbawia głosu, ale pozwala mu przemówić swoją historią, doktryną, organizacją i zaangażowaniem w dialog z Kościołem rzymskokatolickim. Dzięki temu książce ks. Tadeusza bardzo blisko do podręcznika albo też słownika czy encyklopedii współczesnego ekumenizmu. Autor pokazuje, jak wiele zostało już uczynione na polu ekumenii i jak bardzo Kościoły zbliżyły się już do siebie. Jednocześnie nie ukrywa, że kwestii trudnych nadal jest wiele, a wyzwania, jakie stoją jeszcze przed Kościołami, są nader poważne.
prof. dra hab. Zdzisława J. Kijasa OFMConv
Tadeusz Kałużny SCJ – kierownik Katedry Ekumenizmu Wydziału Teologicznego UPJPII w Krakowie; wykładowca teologii dogmatycznej i ekumenizmu w WSM Księży Sercanów. Odbył studia specjalistyczne w Papieskim Instytucie Wschodnim w Rzymie. Autor książek: Sekret Nikodema. Nieznane oblicze Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, Kraków 1999; Nowy sobór ogólnoprawosławny. Natura, historia przygotowań, tematyka, Kraków 2008.
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
1. DIALOG KATOLICKO-PRAWOSŁAWNY
1.1. Kościoły prawosławne
1.1.1. Rys historyczny
1.1.2. Doktryna
1.1.3. Organizacja
1.2. Geneza i przebieg dialogu
1.2.1. Przygotowanie dialogu doktrynalnego (1958-1979)
1.2.2. Oficjalny dialog teologiczny (1980-)
1.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
1.3.1. Misterium Kościoła i Eucharystii w świetle tajemnicy
Trójcy Świętej (Monachium 1982)
1.3.2. Wiara, sakramenty i jedność Kościoła (Bari 1987)
1.3.3. Sakrament kapłaństwa w sakramentalnej strukturze
Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia
sukcesji apostolskiej dla uświęcenia i jedności Ludu Bożego
(Uusi Valamo 1988)
1.3.4. Dokument o uniatyzmie i prozelityzmie (Freising 1990)
1.3.5. Uniatyzm, metoda unijna przeszłości, a obecne poszukiwanie
pełnej wspólnoty (Balamand 1993)
1.3.6. Eklezjologiczne i kanoniczne konsekwencje sakramentalnej
natury Kościoła. Communio, soborowość
i autorytet w Kościele (Rawenna 2007)
2. DIALOG KATOLICKO-ASYRYJSKI
2.1. Chrześcijanie asyryjscy
2.1.1. Rys historyczny
2.1.2. Doktryna
2.1.3. Organizacja
2.2. Geneza i przebieg dialogu
2.2.1. Przygotowanie dialogu doktrynalnego (1984-1994)
2.2.2. Oficjalny dialog teologiczny (1995-)
3. DIALOG KATOLICKO-PRZEDCHALCEDOŃSKI
3.1. Chrześcijanie orientalni (przedchalcedońscy)
3.1.1. Historia i organizacja
3.1.2. Doktryna
3.2. Geneza i przebieg dialogu
3.2.1. Przygotowanie dialogu doktrynalnego (1965-2003)
3.2.2. Oficjalny dialog teologiczny (2004-)
3.3. Istotne treści uzgodnienia:
Natura, ustrój i misja Kościoła (2009)
4. DIALOG KATOLICKO-LUTERAŃSKI
4.1. Kościoły luterańskie
4.1.1. Rys historyczny
4.1.2. Doktryna
4.1.3. Organizacja
4.2. Geneza i przebieg dialogu
4.2.1. Etap przygotowań (1965-1966)
4.2.2. Pierwsza faza dialogu (1967-1972)
4.2.3. Druga faza dialogu (1973-1984)
4.2.4. Trzecia faza dialogu (1986-1993)
4.2.5. Czwarta faza dialogu (1995-2006)
4.2.6. Piąta faza dialogu (2009-)
4.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
4.3.1. Ewangelia a Kościół (1972)
4.3.2. Wieczerza Pańska (1978)
4.3.3. Drogi do wspólnoty (1980)
4.3.4. Wszyscy pod jednym Chrystusem (1980)
4.3.5. Urząd duchowny w Kościele (1981)
4.3.6. Marcin Luter – świadek Jezusa Chrystusa (1983)
4.3.7. Jedność przed nami. Modele, formy i etapy
katolicko-luterańskiej wspólnoty kościelnej (1984)
4.3.8. Kościół i usprawiedliwienie. Rozumienie Kościoła
w świetle nauki o usprawiedliwieniu (1993)
4.3.9. Wspólna deklaracja w sprawie nauki
o usprawiedliwieniu (1999)
4.3.10. Apostolskość Kościoła (2007)
5. DIALOG KATOLICKO-METODYSTYCZNY
5.1. Metodyści
5.1.1. Rys historyczny
5.1.2. Doktryna
5.1.3. Organizacja
5.2. Geneza i przebieg dialogu
5.2.1. Pierwsza faza dialogu (1967-1971)
5.2.2. Druga faza dialogu (1972-1976)
5.2.3. Trzecia faza dialogu (1977-1981)
5.2.4. Czwarta faza dialogu (1982-1986)
5.2.5. Piąta faza dialogu (1986-1991)
5.2.6. Szósta faza dialogu (1992-1996)
5.2.7. Siódma faza dialogu (1997-2001)
5.2.8. Ósma faza dialogu (2002-2006)
5.2.9. Dziewiąta faza dialogu (2007-2011)
5.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
5.3.1. Raport z Denver (1971)
5.3.2. Raport z Dublina (1976)
5.3.3. Raport z Honolulu (1981)
5.3.4. Raport z Nairobi (1986)
5.3.5. Raport z Singapuru (1991)
5.3.6. Raport z Rio de Janeiro (1996)
5.3.7. Raport z Brighton (2001)
5.3.8. Raport z Seulu (2006)
5.3.9. Raport z Durbanu (2011)
6. DIALOG KATOLICKO-ANGLIKAŃSKI
6.1. Anglikanie
6.1.1. Rys historyczny
6.1.2. Doktryna
6.1.3. Organizacja
6.2. Geneza i przebieg dialogu
6.2.1. Komisja Przygotowawcza (1967-1968)
6.2.2. Pierwsza faza dialogu – ARCIC I (1970-1981)
6.2.3. Druga faza dialogu – ARCIC II (1983-2005)
6.2.4. Trzecia faza dialogu – ARCIC III (2011-)
6.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
6.3.1. Wspólna deklaracja na temat nauki o Eucharystii
(Windsor 1971)
6.3.2. Posługiwanie kościelne i święcenia (Canterbury 1973)
6.3.3. Autorytet w Kościele I (Wenecja 1976)
6.3.4. Autorytet w Kościele II (Windsor 1981)
6.3.5. Teologia małżeństwa i jej zastosowanie do małżeństw
mieszanych (1975)
6.3.6. Zbawienie a Kościół (1986)
6.3.7. Kościół jako komunia (1990)
6.3.8. Życie w Chrystusie: zasady moralne, wspólnota
i Kościół (1993)
6.3.9. Dar autorytetu. Autorytet w Kościele III (1998)
6.3.10. Maryja: łaska i nadzieja w Chrystusie (2004)
7. DIALOG KATOLICKO-REFORMOWANY
7.1. Kościoły reformowane
7.1.1. Rys historyczny
7.1.2. Doktryna
7.1.3. Organizacja
7.2. Geneza i przebieg dialogu
7.2.1. Pierwsza faza dialogu (1970-1977)
7.2.2. Druga faza dialogu (1984-1990)
7.2.3. Trzecia faza dialogu (1998-2005)
7.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
7.3.1. Obecność Chrystusa w Kościele i w świecie (1977)
7.3.2. Ku wspólnemu rozumieniu Kościoła (1990)
7.3.3. Kościół jako wspólnota wspólnego świadectwa
wobec królestwa Bożego (2007)
8. DIALOG KATOLICKO-ZIELONOŚWIĄTKOWY
8.1. Zielonoświątkowcy
8.1.1. Rys historyczny
8.1.2. Doktryna
8.1.3. Organizacja
8.2. Geneza i przebieg dialogu
8.2.1. Pierwsza faza dialogu (1972-1976)
8.2.2. Druga faza dialogu (1977-1982)
8.2.3. Trzecia faza dialogu (1985-1989)
8.2.4. Czwarta faza dialogu (1990-1997)
8.2.5. Piąta faza dialogu (1998-2006)
8.2.6. Szósta faza dialogu (2011-)
8.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
8.3.1. Raport z pierwszej fazy dialogu (1976)
8.3.2. Raport z drugiej fazy dialogu (1984)
8.3.3. Raport z trzeciej fazy dialogu (1990)
8.3.4. Raport z czwartej fazy dialogu (1997)
8.3.5. Raport z piątej fazy dialogu (2007)
9. DIALOG Z UCZNIAMI CHRYSTUSA
9.1. Uczniowie Chrystusa
9.1.1. Rys historyczny
9.1.2. Doktryna
9.1.3. Organizacja
9.2. Geneza i przebieg dialogu
9.2.1. Pierwsza faza dialogu (1977-1981)
9.2.2. Druga faza dialogu (1983-1992)
9.2.3. Trzecia faza dialogu (1993-2002)
9.2.4. Czwarta faza dialogu (2004-2008)
9.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
9.3.1. Apostolskość i katolickość w widzialnej jedności
Kościoła (1981)
9.3.2. Kościół jako koinonia w Chrystusie (1992)
9.3.3. Otrzymywanie i przekazywanie wiary:
misja i odpowiedzialność Kościoła (2002)
10. DIALOG KATOLICKO-EWANGELIKALNY
10.1. Ewangelikalni
10.1.1. Rys historyczny
10.1.2. Założenia doktrynalne
10.1.3. Organizacja
10.2. Geneza i przebieg dialogu
10.2.1. Pierwsza faza dialogu (1977-1984)
10.2.2. Druga faza dialogu (1993-2002)
10.2.3. Trzecia faza dialogu (2009-)
10.3. Istotne treści dokumentów dialogowych
10.3.1. Raport z pierwszej fazy dialogu (1986)
10.3.2. Raport z drugiej fazy dialogu (2002)
11. DIALOG KATOLICKO-BAPTYSTYCZNY
11.1. Baptyści
11.1.1. Rys historyczny
11.1.2. Doktryna
11.1.3. Organizacja
11.2. Geneza i przebieg dialogu
11.2.1. Pierwsza faza dialogu (1984-1988)
11.2.2. Druga faza dialogu (2006-2010)
11.3. Istotne treści uzgodnienia:
Wezwanie do dawania wspólnego świadectwa o Chrystusie
w dzisiejszym świecie (1988)
12. DIALOG KATOLICKO-MENNONICKI
12.1. Mennonici
12.1.1. Rys historyczny
12.1.2. Doktryna
12.1.3. Organizacja
12.2. Geneza i przebieg dialogu
12.3. Istotne treści uzgodnienia:
Wspólnie powołani do czynienia pokoju (2003)
13. DIALOG KATOLICKO-STAROKATOLICKI
13.1. Kościoły starokatolickie
13.1.1. Historia i organizacja
13.1.2. Zasady doktrynalne
13.2. Geneza i przebieg dialogu
13.2.1. Przygotowanie dialogu doktrynalnego
– dialogi lokalne
13.2.2. Dialog teologiczny na forum międzynarodowym
(2004-)
13.3. Istotne treści uzgodnienia:
Kościół i wspólnota kościelna (2009)
ZAKOŃCZENIE
ANEKSY
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB