WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
WSTĘP
WPROWADZENIE. WYNAGRODZENIE: SŁOWO, HISTORIA, ŻYCIE
– Nurya Martínez-Gayol Fernández
CZĘŚĆ I
TEOLOGIA I HISTORIA
ROZDZIAŁ 1
DROGA ZBAWIENIA – Ángel Cordovilla Pérez
1. Pytanie o zbawienie dzisiaj
2. Jedność doświadczenia a wielość wyrażeń
2.1. Pierwotne doświadczenie zbawienia
2.2. O zbawieniu mówi się na wiele sposobów
3. Historia ludzkości jako historia Boga
3.1. Bóg w historii i człowiek w Bogu
3.2. Cel i sens historii
3.3. Chrystus jako alfa i omega historii
3.4. Trynitarny rytm historii
4. Historia zbawienia i tajemnica trynitarna
4.1. Projekt Ojca i boska pedagogia
4.2. Pełnia czasów w przyjściu Syna
4.3. Droga do wypełnienia świata przez Ducha
5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
WARIACJE NA TEMAT POJĘCIA WYNAGRODZENIA
– Nurya Martínez-Gayol Fernández
1. Znaczenie pojęcia
2. Biblijne korzenie terminu „wynagrodzenie”
2.1. Teksty w Starym Testamencie
2.2. Teksty w Nowym Testamencie
3. Wynagrodzenie w patrystyce
3.1. Ireneusz z Lyonu (II-III wiek)
3.2. Tertulian (160-220)
3.3. Święty Ambroży (340-397)
3.4. Święty Augustyn (354-430)
4. Wynagrodzenie w scholastyce
4.1. Święty Anzelm (1033-1109)
4.2. Święty Tomasz (1227-1274)
4.3. Święty Bonawentura (1221-1274)
4.4. Sobór Trydencki
5. Punkt załamania wobec ukształtowania nowożytnego pojęcia
CZĘŚĆ II
HISTORIA I DUCHOWOŚĆ
ROZDZIAŁ 3
PREHISTORIA DUCHOWOŚCI WYNAGRADZAJĄCEJ. PATRYSTYKA I ŚREDNIOWIECZE
– Nurya Martínez-Gayol Fernández
1. Patrystyka. Otwarty bok, źródło życia
2. Średniowiecze. Epoka Serca Jezusa
2.1. Okres przejściowy. Powolne zbliżanie się ku Sercu
2.2. Wiek XII. Wejście w Serce i odwzajemnienie miłości
2.3. Mistycy i powiernicy Serca. Od ofiary do wymiany serc (1200-1350)
2.4. Wiek XIV-XV. Serce w powszechnym rozwoju dociera do sfery publicznej
ROZDZIAŁ 4
HISTORIA DUCHOWOŚCI WYNAGRADZAJĄCEJ. NOWOŻYTNOŚĆ I WSPÓŁCZESNOŚĆ
– María Jesús Fernández Cordero
1. Interioryzacja wynagradzającego spojrzenia poprzez rozpowszechnienie modlitwy myślnej i doświadczenia mistycznego
1.1. Nowe czasy
1.2. Korzenie mistyki hiszpańskiej XVI wieku. Wkład „rozmyślania”
1.3. Ignacy Loyola, serce redamatio
1.4. Święty Jan z Ávili – wejść w Serce Chrystusa. Modlitwa wstawiennicza i ofiara kapłańska
1.5. Święta Teresa od Jezusa – mistyczna jedność i redamatio
2. W ranie podziału. Ciało Chrystusa, Jego Serce i rany, źródło wynagrodzenia
2.1. W konstelacji Ignacego – modlitwa pierwszychjezuitów
2.2. Święta Maria Magdalena de Pazzi, redamatio i odnowa Kościoła
2.3. Ikonoklastyczna przemoc i sposoby wynagrodzenia związane z przemocą
2.4. „Miłosne współcierpienie” i „bolesne współradowanie się” św. Franciszka Salezego
3. Adoracja i wynagrodzenie w duchowości francuskiej XVII wieku
3.1. Pierre de Bérulle, adoracja i niewolnictwo
3.2. Adoracja i ofiarowanie w szkole francuskiej
3.3. Święty Jan Eudes, wynagradzająca miłość Serca Jezusowego
4. Ekspansja pobożności wynagradzającej w religijności i nowych fundacjach religijnych. Skupienie uwagi na Eucharystii
4.1. Nabożeństwo czterdziestogodzinne
4.2. Adoracja wynagradzająca w stosunku do Eucharystii
5. Wydarzenie w Paray-le-Monial. Kult Najświętszego Serca Jezusa jako redamatio wynagradzające
5.1. Święta Małgorzata Maria Alacoque
5.2. Rozprzestrzenianie duchowości wynagradzającej
6. Od zatwierdzenia do kwestionowania i ciszy
6.1. Wpływ rewolucji francuskiej. Ryzyko odejścia od świata
6.2. XIX wiek. Wynagrodzenie skierowane w stronę aktywnego kompromisu z punktu widzenia życia zakonnego,
życia świeckiego i pobożności ludowej
6.3. Dokumenty papieskie
7. Jan Paweł II i Benedykt XVI – drogi aktualizacji duchowości wynagradzającej
7.1. Jan Paweł II – wynagrodzenie, współpraca w odkupieńczym dziele Chrystusa
7.2. Benedykt XVI. Wynagrodzenie, wymiar i znak chrześcijańskiej nadziei
8. Inspiracje historyczne i wymóg aktualizacji
CZĘŚĆ III
DUCHOWOŚĆ I LITURGIA
ROZDZIAŁ 5
LITURGICZNY WYRAZ WYNAGRODZENIA. ZADOŚĆUCZYNIENIE POKUTNE
– Fernando Millán Romeral
Wprowadzenie
1. Krótki przegląd historyczny
1.1. Pokuta starożytna (publiczna albo kanoniczna)
1.2. Pokuta celtycka (taryfowa)
1.3. Pokuta prywatna
1.4. Myśl scholastyczna
1.5. Reforma protestancka
1.6. Sobór Trydencki
1.7. Okres potrydencki, cienie i blaski
2. W stronę nowej problematyki zadośćuczynienia
2.1. Interwencje Kościoła w naszych czasach
2.2. Kulturowe odrzucenie i osłabiona obecność
2.3. Głosy teologów
3. Od zadośćuczynienia do wynagrodzenia. Kilka wskazówek
ROZDZIAŁ 6
EUCHARYSTIA – MIEJSCE WYNAGRODZENIA
– Nurya Martínez-Gayol Fernández
1. „Więcej” miłości – Eucharystia i wynagrodzenie
2. Miłość trynitarna jako zrealizowana Eucharystia
3. Ostatnia Wieczerza
3.1. Zwycięstwo miłości, która z zerwania stwarza komunię
3.2. Jaka jest odpowiedź Jezusa
3.3. Eucharystia – źródło miłości, jedności i braterskiej komunii
4. Cztery słowa miłości wynagradzającej
4.1. „Wziął”
4.2. „Dzięki Tobie składając… Błogosławił”
4.3. „Połamał go”
4.4. „… I rozdawał”
5. Ostatnie słowo… do Serca